Infoloket ViaVia weet ook tijdens corona Maasbree te verbinden

Gepubliceerd op 2 oktober 2020 om 09:00

MAASBREE | Infoloket ViaVia heeft net als veel vrijwilligersorganisaties een roerige tijd achter de rug. Het Maasbreese loket, dat zich inzet om hulpvragen en aanbod in Maasbree met elkaar te verbinden, werd halverwege maart vanwege corona genoodzaakt de fysieke deuren te sluiten. Desalniettemin werd er achter de schermen hard gewerkt om een aantal mooie matches te maken.

Al sinds de start van ViaVia in mei 2017 weet Maasbree het loket dat zich gevestigd heeft in de bibliotheek goed te vinden. “Onze open inloop op donderdagmiddag wordt doorgaans goed bezocht”, vertellen ViaVia-vrijwilligers Paulien Sprenger en Mia Seelen. “Mensen kunnen bij ons terecht met een vraag, een probleem of een klusje waar ze even geen raad mee weten. Maar ook mensen die wat tijd over hebben en best wat voor een ander zouden willen betekenen, lopen hier binnen. Terwijl we bezoekers ontvangen met een kop koffie en een praatje is er alle ruimte om te luisteren naar hun hulpvraag of aanbod. Wij duiken vervolgens in ons bestand om de verbindingen te leggen.”

Matches
En met succes, want het loket heeft inmiddels al heel wat geslaagde matches weten te bewerkstelligen. “De meeste vragen die we binnenkrijgen zijn voor het doen van tuinklusjes, het zoeken naar een gezelschapsmaatje of het invullen van bijvoorbeeld belastingpapieren. Meestal lukt het wel om voor deze hulpvragen een passende aanbieder te vinden, maar soms is de uitdaging wat groter. Daarom plaatsen we hulpvragen ook regelmatig op onze Facebookpagina. We merken dat er best wat mensen in Maasbree zijn die graag wat voor een ander willen doen, maar het vaak gewoonweg niet van elkaar weten.”

Corona
Ondanks dat ViaVia halverwege maart het loket vanwege de corona-uitbraak moest sluiten, bleef het Maasbreese initiatief achter de schermen actief met verbinden. Daarvoor zochten ze aansluiting bij Coronahulp Maasbree, een Facebookpagina waarop iedereen die hulp nodig had of te hulp wilde schieten zijn vraag of aanbod kon neerleggen. “Binnen no time werd de pagina gevuld met berichten van mensen die graag iets voor een ander wilden betekenen. Van het doen van klusjes tot het organiseren van een straatbingo, heel Maasbree kwam op de been. Hartverwarmend”, aldus de vrijwilligers.

Maaltijden bezorgen
Zo kwam ook vanuit Vorkmeer de vraag of er in Maasbree vrijwilligers waren die tijdelijk warme maaltijden wilden bezorgen bij mensen thuis. “Omdat de reguliere vrijwilligers boven de 66 jaar tot de risicogroep behoorden en hun vrijwillige werk moesten neerleggen, werden er (tijdelijke) maaltijdbezorgers gezocht. Die vraag hebben we direct op onze Facebookpagina gezet en binnen een dag waren er genoeg vrijwilligers opgetrommeld. Fantastisch!”. Twee van die vrijwillige maaltijdbezorgers zijn Jeannette en Ap Stout. Het echtpaar wilde tijdens de eerste coronagolf graag iets doen om anderen te helpen en meldde zich aan om maaltijden te gaan bezorgen. “Vanwege corona waren we veelal thuis aan het werk en dat bood genoeg ruimte om ons tussendoor in te zetten als vrijwilliger. We hebben Vorkmeer gebeld en twee dagen later reden we met een volgeladen auto de eerste route”, vertellen Jeannette en Ap. “Het rondbrengen van de maaltijden was een ontzettend dankbare taak. Mensen zijn oprecht blij je te zien. Regelmatig werden we bedankt met een appel of wat snoepjes die vanwege de genoodzaakte afstand buiten voor ons klaar waren gelegd.” Maar het dankbare vrijwilligerswerk maakt ook pijnlijk duidelijk hoe sommige ouderen tijdens deze crisis vereenzamen. “Soms waren we het enige gezicht dat deze mensen op een dag zagen. Dat je niet dichterbij kunt komen om ze een hart onder de riem te steken is moeilijk. Op zo’n moment is een kort praatje van enorm belang.”

Heropening
Inmiddels hebben Jeannette en Ap hun reguliere werk weer opgepakt en heeft ViaVia de deuren van het infoloket gelukkig weer kunnen heropenen. En daar wordt direct goed gebruik van gemaakt. “We hebben het de afgelopen weken best druk gehad. Het was even afwachten of mensen het aandurfden om ons weer fysiek op te zoeken, maar tot dusver hebben we niet stil hoeven zitten.” Toch is het afwachten of de deuren van het loket tijdens een tweede coronapiek opnieuw dichtmoeten. “We hopen natuurlijk dat het zover niet komt. Maar als het moet, dan moet het. Tot die tijd zitten we gewoon elke donderdagmiddag tussen 14:00 en 16:00 uur bij de bibliotheek. Dus heb je een vraag of wil je graag iets voor een ander betekenen, loop gerust binnen. De koffie staat altijd klaar.”

 

Foto-onderschrift: Jeannette en Ap Stout bezorgden tijdens corona warme maaltijden bij mensen thuis. 


«   »